Feeds

Saturday, December 22, 2012

SEGMEN : Free Doodle To Me!


 ASSALAMUALAIKUM..
Alhamdulillah..entah yg keberapa kali dpt join segmen dr blog apit...kali ni 
 SEGMEN : Free Doodle To Me!





 Nickname : SOLEHAH 
 WARNA DOODLE : BIRU

Tuesday, November 13, 2012

KELEBIHAN DHUHA...


Assalamualaikum~

KEUTAMAAN MENGERJAKAN SOLAT DHUHA



Ianya Amalan Berbentuk Sedekah

Bagi setiap anggota sendi serta ruas-ruas tulang perlu mengeluarkan sedekah bagi menunjukkan ketaatan kita kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Justeru itu solat Dhuha adalah amalan yang dapat menunaikan tanggung jawab tersebut. Daripada Abu Dzarr radhiallahu’ anh, daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, baginda bersabda:

يُصْبِحُ عَلَى كُلِّ سُلاَمَى مِنْ أَحَدِكُمْ صَدَقَةٌ فَكُلُّ تَسْبِيحَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَحْمِيدَةٍ صَدَقَةٌ

وَكُلُّ تَهْلِيلَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَكْبِيرَةٍ صَدَقَةٌ وَأَمْرٌ بِالْمَعْرُوفِ صَدَقَةٌ وَنَهْيٌ عَنْ الْمُنْكَرِ صَدَقَةٌ

وَيُجْزِئُ مِنْ ذَلِكَ رَكْعَتَانِ يَرْكَعُهُمَا مِنْ الضُّحَى.

Maksudnya:
Bagi tiap-tiap ruas dari anggota tubuh salah seorang di antara kalian harus dikeluarkan sedekahnya setiap pagi hari. Setiap tasbih (Subhaanallah) adalah sedekah, setiap tahmid (Alhamdulillah) adalah sedekah, setiap tahlil (Laa Ilaaha Illallah) adalah sedekah, setiap takbir (Allahu Akbar) adalah sedekah, menyuruh untuk berbuat baik juga sedekah, dan mencegah kemungkaran juga sedekah. Dan semua itu boleh diganti dengan dua rakaat solat Dhuha. - Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatul Musaafiriin wa Qashruha, no: 720.

Allah Memberi Rezeki Yang Cukup Sepanjang Siang Hari
Bagi mereka yang mengerjakan solat Dhuha Allah Subhanahu wa Ta’ala sentiasa mencukupkan segala keperluan seseorang sepanjang siang hari. Daripada Nu’aim bin Hammar, dia berkata: Saya pernah mendengar Rasulullahshallallahu ‘alaihi wasallam bersabda Allah Azza Wa Jalla berfirman:

يَا ابْنَ آدَمَ لاَ تُعْجِزْنِي مِنْ أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ فِي أَوَّلِ نَهَارِكَ أَكْفِكَ آخِرَهُ.

Maksudnya:
Wahai anak Adam, janganlah engkau sampai tertinggal untuk mengerjakan solat empat rakaat pada permulaan siang (waktu Dhuha), nescaya Aku akan memberi kecukupan kepadamu sampai akhir siang. - Hadis riwayat Imam Abu Dawud dalam Sunannya, Kitab al-Sholaah, no: 1097.

Mendapat Pahala Sebagaimana Mengerjakan Haji Dan Umrah
Bagi mereka yang mengerjakan solat Subuh secara berjemaah lalu tetap berada dalam masjid dengan berzikir kepada Allah dan mengerjakan solat Dhuha pada awal terbitnya matahari maka dia mendapat pahala seperti mengerjakan haji dan umrah. Daripada Anas radhiallahu’ anh, dia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallambersabda:

مَنْ صَلَّى الْغَدَاةَ فِي جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ

ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

تَامَّةٍ تَامَّةٍ تَامَّةٍ.

Maksudnya:
Barangsiapa mengerjakan solat Subuh secara berjemaah lalu sesudah itu dia tetap duduk (di masjid) untuk berzikir kepada Allah sehingga matahari terbit (dan meninggi), kemudian solat (Dhuha) dua rakaat maka dia akan mendapat pahala sebagaimana pahala haji dan umrah. Dia berkata (Anas), Rasulullah bersabda: Yang sempurna, Yang Sempurna, Yang Sempurna. – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya, Kitab al-Jumu’ah, no: 535.

Ia Solat Bagi Orang Yang Bertaubat
Solat Dhuha adalah termasuk bagi solat untuk orang-orang yang bertaubat (Sholat Awwabin). Daripada Zaid bin Arqam bahawasanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam keluar menuju tempat Ahli Quba’ yang ketika itu mereka sedang mengerjakan solat Dhuha. Baginda lalu bersabda:

صَلاَةُ الأَوَّابِينَ حِينَ تَرْمَضُ الْفِصَالُ.
Maksudnya:
Solat Awwabin (orang-orang yang taubat) dilakukan pada saat teriknya matahari. - Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatul Musaafiriin wa Qashruhaa, no: 748.


TATACARA PERLAKSANAAN SOLAT DHUHA

Waktu Mengerjakan Solat Dhuha
Waktu untuk mengerjakan solat Dhuha adalah sewaktu matahari mulai naik iaitu sebaik sahaja berakhirnya waktu yang diharamkan solat setelah solat Subuh (12 minit setelah matahari terbit atau untuk lebih berhati-hati laksanakannya setelah 15 minit) sehingga sebelum matahari condong atau tergelincir ketika tengahari (10 minit sebelum masuk waktu Zuhur atau untuk lebih berhati-hati laksanakannya sebelum 15 minit). Menurut Syaikh al-‘Utsaimin di dalam Asy-Syarhul Mumti’:

Jika demikian, waktu solat Dhuha dimulai setelah keluar dari waktu larangan solat pada awal siang hari (pagi hari) sampai adanya larangan saat tengah hari.

Namun demikian waktu yang afdal adalah pada saat matahari panas terik. Demikian adalah dalil-dalil tentang waktu mengerjakan solat Dhuha:

Daripada Anas radhiallahu’ anh, dia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

مَنْ صَلَّى الْغَدَاةَ فِي جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ

ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

تَامَّةٍ تَامَّةٍ تَامَّةٍ.

Maksudnya:
Barangsiapa mengerjakan solat Subuh secara berjemaah lalu sesudah itu dia tetap duduk (di masjid) untuk berzikir kepada Allah sehingga matahari terbit (dan meninggi), kemudian solat (Dhuha) dua rakaat…– Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya, Kitab al-Jumu’ah, no: 535.

Sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam:

صَلاَةُ الأَوَّابِينَ حِينَ تَرْمَضُ الْفِصَالُ.
Maksudnya:
Solat Awwabin (orang-orang yang taubat) dilakukan pada saat teriknya matahari. - Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatul Musaafiriin wa Qashruha, no: 748.

Jumlah Rakaat Solat Dhuha
Jumlah rakaat solat Dhuha paling minimal adalah dua rakaat dan ia boleh dikerjakan tanpa batasan jumlah rakaat yang tertentu. Sebelum ini penulis telah memaparkan hadis-hadis berkaitan solat Dhuha yang dilaksanakan dengan dua dan empat rakaat. Berikut adalah dalil yang menunjukkan ianya juga boleh dikerjakan dengan sebanyak enam, lapan dan dua belas rakaat.

Daripada Anas bin Malik radhiallahu’ anh bahawasanya Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah mengerjakan solat Dhuha sebanyak enam rakaat – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam kitab al-Syamaail, Bab Sholat al-Dhuha, no: 273.

أُمِّ هَانِئٍ فَإِنَّهَا قَالَتْ إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ بَيْتَهَا يَوْمَ فَتْحِ مَكَّةَ

فَاغْتَسَلَ وَصَلَّى ثَمَانِيَ رَكَعَاتٍ.

Maksudnya:
Daripada Ummu Hani’, dia berkata: Pada masa pembebasan kota Makkah, dia bertemu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam ketika baginda berada di atas tempat tertinggi di Makkah. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam beranjak menuju tempat mandinya lalu Fathimah memasang tabir untuk baginda. Selanjutnya Fathimah mengambilkan kain dan menyelimutkannnya kepada baginda. Setelah itu baginda mengerjakan solat Dhuha sebanyak lapan rakaat – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-Tahajjud, no: 1176.

Di dalam Fathul Baari al-Hafidz Ibnu Hajar rahimahullah telah membawa sebuah riwayat seperti dibawah:

وَعِنْد اَلطَّبَرَانِيّ مِنْ حَدِيثِ أَبِي اَلدَّرْدَاءِ مَرْفُوعًا مَنْ صَلَّى اَلضُّحَى رَكْعَتَيْنِ لَمْ يُكْتَبْ مِنْ اَلْغَافِلِينَ ,

وَمَنْ صَلَّى أَرْبَعًا كُتِبَ مِنْ اَلتَّائِبِينَ , وَمَنْ صَلَّى سِتًّا كُفِيَ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ ,

وَمَنْ صَلَّى ثَمَانِيًا كُتِبَ مِنْ اَلْعَابِدِينَ , وَمَنْ صَلَّى ثِنْتَيْ عَشْرَة بَنَى اَللَّهُ لَهُ بَيْتًا فِي اَلْجَنَّةِ

Maksudnya:
Dalam riwayat al-Thabarani daripada hadis Abu Darda’ secara marfu’ disebutkan: Barangsiapa solat Dhuha dua rakaat, maka tidak ditulis sebagai orang-orang lalai, barangsiapa solat Dhuha empat rakaat maka ditulis sebagai orang-orang yang bertaubat, barangsiapa solat Dhuha enam rakaat, maka dicukupkan untuknya pada hari itu, barangsiapa solat Dhuha lapan rakaat, maka ditulis dalam golongan ahli Ibadah, dan barangsiapa solat Dhuha dua belas rakaat maka dibangunkan untuknya rumah di syurga. – rujuk Fathul Baari, jilid 6, ms. 349 ketika al-Hafidz mensyarah hadis Shahih al-Bukhari no: 1176. Namun status hadis ini diperselisihkan olah para ulamak hadis. Musa bin Ya’qub al-Zami’i yang terdapat dalam sanad hadis ini telah didha’ifkan oleh Ibnu al-Madini namun dinilai tsiqah pula oleh Ibnu Ma’in dan Ibnu Hibban. Al-Hafidz sendiri berkata sanad hadis ini lemah namun diperkuatkan oleh hadis Abu Dzar yang diriwayatkan oleh al-Bazzar hanya sahaja sanadnya juga lemah dan apa yang lebih tepat hadis ini dha’if. Wallahu’alam.

Berkaitan dengan dalil yang menunjukkan jumlah rakaat solat Dhuha ini tidak ada batasan yang tertentu adalah:

مُعَاذَةُ أَنَّهَا سَأَلَتْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا:

كَمْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي صَلاَةَ الضُّحَى؟

قَالَتْ: أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَيَزِيدُ مَا شَاءَ.

Maksudnya:
Daripada Mu’adzah, dia berkata: Aku bertanya kepada ‘Aisyah: Berapa rakaat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam mengerjakan solat Dhuha?
Dia menjawab: Sebanyak empat rakaat lalu baginda menambahnya lagi menurut yang dia kehendaki. - Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatil Musaafiriin wa Qashruhaa, no: 719.

Ringkasan Tatacara Mengerjakan Solat Dhuha

Rakaat Pertama
1) Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Dhuha
2) Takbiratul Ihram
3) Doa Iftitah
4) Membaca surah al-Fatihah
5) Membaca Surah al-Qur’an
6) Rukuk
7) Iktidal
8) Sujud
9) Duduk antara dua sujud
10) Sujud kali kedua
11) Bangun untuk rakaat kedua

Rakaat Kedua
1) Ulang seperti rakaat pada pertama dari nombor (4) hingga (10)
2) Duduk untuk tahiyyat akhir
3) Memberi salam ke kanan dan ke kiri

Wassalam~

Friday, November 9, 2012

Hijjaz - Wahai Insan




Wahai insan ingatlah kamu 
Hidup di dunia tiada abadi 
Sebelum terlambat sedarlah diri 
Buatlah amal sebelum mati 

Ingatlah seksa api neraka 
Hawanya panas tiada terkira 
Jikalau hidup leka dan alpa 
Tentulah nanti akan terseksa 
Jikalau dirimu leka dan alpa 
Tentulah nanti akan terseksa 

Ingatlah wahai insan... 

Ingat dan waspada wahai manusia 
Menempuh hidup banyak dugaan 
Iman dan taqwa datangnya di jiwa 
Bahagia hidup sepanjang masa

Saturday, November 3, 2012

Negeri Kelahiranku.. =)



Di tengah samudera biru
Pulau Pangkor dengan pantai yang bersih
Tempat bersukaria tumpuan para pelancong
Pemandangan indah yang terbentang

Lihat padi menguning
Menambah seri Daerah Kerian
Di Hilir Perak
Nyiur melambai-lambai
Oh sungguh subur tanah airku

Kinta daerah tengah
Hasilnya bijih timah
Batu Gajah bandar yang bertuah
Tempat keputeraan seri sultan

Hulu Perak nun di utara
Kaya dengan sumber hasil hutannya
Sungainya tersergam
Empangan tinggi menjulang
Segagah wira di perbatasan

Pasir Salak bersejarah dan berdarah
Dato Sagor Dato Maharajalela
Gugur pertahankan bangsa

SITC maktab tertua
Gedung ilmu bakti suluh budiman
Lahirkan cendekiawan
Pejuang bangsa negara
Kekal abadi sepanjang zaman

Perak makmur bahagia
Dengan sembilan daerah yang ada
Betapa indah tanah air tercinta
Sejahteralah Perak oh negeriku
Perak… Perak… oh negeriku.


re-post

ni gambar cicit2 opah a.k.a anak mnakan gak la kan...
WAFI dah 4thn  IRFAN pn 4 thn AZFAR(adik wafi) 3thn NASRI 3thn AFIQ(adik irfan) 3thn
skrg ni ada 6 org lg 
AMSYAR 2thn  HAZIQ 1thn  HARIZ(adik nasri) 1thn ZAKWAN(adik amsyar) 1thn  ESYA(adik irfan&afiq) 1thn RAISHA(adik wafi&azfar) 3bln+


 perangsang diri..

utk adib(sepupuku 6thn)
adib upin ipin suke BEN10

madah pujanggaa...


madah pujangga lagi..


 muhammad amirul hakim..(anak jiranku TST)
mase ni akim xpandai jalan lg...

madah pujangga lagi lagi..

madah pujangga lagi lagi lagi..






9 Waktu-Waktu Doa Mustajab


Assalamualaikum w.b.t..
lame x update blog..
hari bru ade mood n nk share dgn rkn skalian..
selamat membaca =)




Ada waktu-waktu tertentu yang mempunyai nilai mustajab doa. Maka jangan sia-siakan kesempatan untuk berdoa di waktu itu.

1. Waktu sepertiga malam yang akhir

Sesungguhnya Rasulullah bersabda:

“Allah akan turun ke langit dunia setiap malam iaitu sepertiga malam yang terakhir, seraya berfirman: “Sesiapa yang berdoa kepada-Ku, maka aku akan menerima permintaannya dan sesiapa yang meminta keampunan daripada-Ku maka Aku akan mengampuninya”. (HR Bukhari dan Muslim)

2. Sewaktu berbuka puasa bagi orang yang berpuasa

“Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika saat berbuka ada doa yang tidak ditolak”. (HR Ibnu Majah)

3. Doa selepas solat fardhu


“Doa itu mustajab pada waktu malam dan selesai solat fardu” (HR Al-Tirmizi)

4. Doa di dalam sujud

“Adapun pada waktu sujud, maka bersungguh-sungguhl ah berdoa keraan saat itu sangat tepat untuk dikabulkan” (HR Muslim)

“Sehampir-hampir hamba kepada Tuhannya ialah ketika waktu sujud , maka perbanyakkanlah berdoa” ( HR Muslim )

5. Sesaat pada hari Jumaat

“Sesungguhnya pada hari Jumaat ada satu saat yang tidaklah bertepatan seorang hamba muslim shalat dan memohon sesuatu kebaikan kepada Allah melainkan akan diberikan padanya, beliau berisyarat dengan tangannya akan sedikitnya waktu tersebut”. (HR Bukhari dan Muslim)

6. Ketika Lailatulqadar

Aisyah r.a bertanya kepada Rasulullah s.a.w:

“Sekiranya saya bertemu dengan Lailatul Qadar , apakah yang perlu say abaca? Jawab Rasulullah s.a.w sebutlah olehmu Ya Allah, sesungguhnya Kamu Maha Pemaaf lagi Maha Mulia . Kamu sukakan kemaafan . Jesteru , maafkanlah aku .” (HR Al-Tirmizi, Ibn Majah & Al-Nasa’ie , lihat sahih Al-Tirmizi )

7. Ketika Hari Arafah

Dari ‘Amr bin Syu’aib Radhiyallahu ‘anhu dari bapaknya dari datuknya bahawasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda.

“Sebaik-baik doa adalah pada hari Arafah”. (Sunan At-Tirmidzi, bab Jamiud Da’waat 13/83)

8. Doa antara Azan dan Iqamah

“Tidaklah ditolak doa diantara azan dan iqamah .” (HR Al-Tirmizi)

9. Ketika Hujan

Imam An-Nawawi berkata bahawa penyebab doa pada waktu hujan tidak ditolak atau jarang ditolak ialah kerana pada saat itu sedang turun rahmat khususnya curahan hujan pertama di awal musim. (Fathul Qadir 3/340)

wassalam~
Home Sweet Home

#note:esok dh nak balik s.alam...tiket jam 1045

Wednesday, September 26, 2012

ALHAMDULILLAH

ASSALAMUALAIKUM

Alhamdulillah..itu yg mampu ku ungkapkan kini..moga dipermudahkan lg urusanku

Saturday, September 15, 2012

Pagi 15SEPT12

Assalamualaikum...

apa kabar kalian..blogger2..
moga kamu sihat2 hendakNya..di pagi yg damai ini sekali lagi terasa ingin menaip di laman blogger ini..
sahabat ku terpaksa meninggalkan ku  di bilik nya atas sebab dia mpunyai urusan...so,buat bilik ni jd bilik sendiri lah..eh ade ke pulak camtukan...xdelah,mne leh wat camtukan..bilik org ni..kite menumpang ajee...

seusai mandi..ku lakukan solat dhuha lalu bukak laptop utk on9..sedang asyik on9 perutku berdendang riang..kruk..krukk..krukkk... mungkin mintak diisi..hehe..
tgn ini terus menaip tanpa menghirau perutku yang berdendang..

kita sudah seminggu ku berada di negeri perantau Shah Alam.. pembelajaran pun sudah bermula...sedar2 sudah di sem 5..cepat sungguh mase berlalu...ini bermakna tinggal lg dua sem..horrey..nak abis belaja dah...hariini jugak my family datang sini...esok my parents wants to attend my cousin wedding's... she is daughter my uncle (different grandma same grandpa)..

after the that day...my uncle(behind my mum) pulak buat  Kenduri Doa Selamat sempena keberangkatannya bersama isteri ke tanah suci kota mekah..my opah pon mari..tu yg smgt lg nak attend jgk majlis doa selamat..

rasenye cukup setakat ini taipan ku..
moga di beri masa utk yg akan dtg pula..

wassalam..~
selamat pagi

Terase ke?

Assalamualaikum..
Malam yg sunyi..yang kedengaran hanyalah bunyi kipas berpusing...
dia1 sudah terlena di katil.. dia2 masih dengan laptopnya sama jua diriku..
sukar rasanye nak melelapkan mata...jam sudah pukul 2pg..
bersembang bersama rakan2 sgt lah saat yang indah..sape tak suka sembang kan..
diriku terasa byk ckp pulak...bubelbubel je aku ni..
bila mane perbualan kami berkaitan dia3 aku rase janggal...
aku terase kah??.. diriku tak pasti...
mungkin kerana aku tak memberi pengharapan yang tinggi..
aku sedaya mungkin positifkan diri... dgn mengatakan dia3 masih milik ALLAH...
siapa aku nak halang dia...
sedaya mungkin jugak aku berbaik sangka dgnnya walau mcm2 dia3 buat aku terasa dgn feel nya sejak azali lg yang sukar kot untuk ubah... sungguh kuat hatiku ini... menerima dia3 seadanya... mungkin sikap 'positive thinking' ku... kalau sikap 'negative thinking' sokmo... tak lama la dgnnya.. mungkin juga dia yg pertama.. kalau kedua sorry dah..ku tak sanggup lagi sejarah berulang...hehe.. sikit2.byk hal nya yg ku ketahui dari org lain... nak tegur dalam hati terdetik 'siapalah aku nk tgur2 org'... keakrabannya dgn rkn yg lain ku xkisah... almaklumlah..sapelah diriku ni nk halang org kwn kan... kite diri sendiri ni pn xsuka org kongkong... jd kite xblh kongkong orgye... dia dgn caranya aku dgn cara ku..jln halang aku nak buat ape2..mu mu..aku aku..
except hok bende tak elok tu..molek sgt la nak tgur...diriku sudi dgr..insyaALLAH...
cuma yang kdg terase sikit...bila susah mencari bile senang senyap je.. tp diriku still cool..ikot je rentak die... kalau ckp pn..dia xubah nye prngai tu..still gitu je...

conclude nye..
mungkin aku terase tp low je.. sbb buat dek atau buat xtahu... tak memberatkan sesuatu hal...

nota : smoga dia jumpe yg lebih baik dariku..(boleh ke doa gini..hehe)  
kata hati...kite kene doa baik2 utk kwn kita...kire doa hok baik2 le kan...

cukup cukup sudah~
cukup sampai disini saja~

ops menyanyi pulak...
sekian dulu wassalam

2:30AM
15SEPT12
LAPTOP ATAS KATIL
AKU,DIA,KAMU,KAU



Tuesday, September 4, 2012

si comel~


Segmen : Kata-Kata Semangat Dari Anda

ASSALAMUALAIKUM

Name:
SOLEHAH

Kata-kata semangat:
1)♥ Kadang-kadang kita merasakan bahawa kitalah yang paling malang di dunia sedangkan ramai lagi yang lebih malang daripada kita..SABAR ITU INDAH~♥
3)♥ Bercerminlah dan lihatlah wajahmu. Jika TAMPAN atau JELITA , jangan dirosakkan dengan perbuatan buruk dan bila buruk jangan ditambah lagi dengan perbuatan buruk ♥
3)♥ Jika tak mampu menjadi sebatang pensil untuk menulis kebahagiaan kepada seseorang .. cubalah menjadi pemadam lembut yang mampu menghilangkan kesedihannya :) ♥

Warne dooddle:
BIRU

tag

wassalam~

Thursday, August 30, 2012

Giveaway Celak Arab ..

Assalamualaikum..
klik pade gambar

giveaway ni tamat 31 august 2012

Assalamualaikum

" Macam mana jahil pun seseorang itu..kalau dia nasihatkan kita ke arah KEBAIKAN kita seharusnya TERIMA "

-Ustaz Azhar Idrus-

wasssalam

Tuesday, August 28, 2012

Surah al-isra'ayat 94

ASSALAMUALAIKUM



94. Dan tidak ada yang menghalang manusia daripad beriman ketika datang kepada mereka hidayah & petunjuk, melainkan mereka berkata: "Patutkah AlLah mengutus seorang manusia menjadi Rasul?"

            ALLah SWT menegaskan bahawa tidak ada sesuatu pun yang boleh menghalang seseorang  daripada menerima hidayah daripada-NYA. Sebenarnya yang menjadi penghalang kepada sesorang untuk menyertai golongan yang beriman ialah diri individu itu sendiri. Ada sesetengah manusia enggan kebenaran jika pembawa kebenaran itu orang kampung mereka. Mereka lebih meyakini orang yang datangnya daripada luar untuk membawa sesuatu perkara yang baharu. Kepada sesetengah manusia pula, pembaharuan tidak boleh dibawa oleh sesama, manusia tetapi mesti dibawa atau didakwakan oleh makhluk lain.
            Keadaan ini jelas digambarkan AlLah SWT yang menceritakan perihal golongan yang menolak dakwah para anbiya, bermula dengan Nabi AlLah Nuh AS. Antara faktor mereka menolak Nabi AlLah Nuh AS ialah kerana Baginda AS seorang manusia yang sama dengan mereka. Hal ini juga turut mewarnai perjalanan dakwah Baginda Nabi Akhir Zaman, Nabi Muhammad SAW yang dipersoalkan dakwahnya hanya semata-mata Baginda SAW tetap berstatus manusia.
            Secara tersiratnya mereka memperlekeh AlLah SWT kerana melantik dalam kalangan manusia itu seorang nabi. Kepada mereka para utusan AlLah SWT perlu makhluk lain,  untuk kecemerlangan dakwah, mereka beranggapan ada lagi makhluk lain yang lebih  mampu daripada manusia untuk berdepan dengan manusia. Mereka mungkin merasakan malaikat, jin, robot, itu lebih patut dilantik AlLah SWT untuk menjayakan misi & visi dakwah AlLah SWT di bumi ini.

wassalam

Sunday, August 26, 2012

kata-kata

Assalamualaikum W.B.T

tajuk hari ni kate2..
oh kate2nya sgt terkesan di hati?? mengapa? sehingga kini ku masih igt baris ayatnye..
saya ngn adik beradik ni mmg ckp lepas shj..direct je ckp..
kdg2 kata2 tu blh wat adik2 rase nk mrh pn ade =)..
kalau dh geram ke nak mrh ke terus cakap je..
tp after that ok je...masing2 pujuk diri msg2..pastu ok la... =)

tp..

kalau ngn kwn2..
len la sikit kan..
mungkin ade ckp lepas..tp bertapis ler..
tak direct keuar sampai org rase nak mrh sgt2 balik kan..

tp kata2 dia (sbhagian dr kluarge jgk) terkesan sampai skrg..
msih igt ayat die.. cmne nak lupakan..
dah cube buat xtau..bile dok sorg2 mulalah teringat..
haishh..

wassalam

Tuesday, August 14, 2012

madah pujangga (5)

ASSALAMUALAIKUM


sahabat sekalian..
suka klik button LIKE ye
wassalam

Monday, August 13, 2012

Segmen : Ucapan Aidilfitri


Assalamualaikum...
eh ade segmen lah..segmen ucapan aidilfitri..
tak lama lg kite nak menyambut hari raya aidilfitri..moga dipenghujung ramadhan ni smkin byk amal kebaikan yg kite lakukan ye sahabat sekalian..

 Nama doodle lelaki : ENCIK SOLEH
Nama doodle Perempuan : CIK SOLEHAH
Warna : #00bff3

Ucapan Aidilfitri saya... 
Salam Aidilfitri buat semua umat islam..
terutamanya keluarga tercinta..opah d kg..
sedara sepupu sepapat... anak2 menakan =)..
juga buat sahabat blogger.. 
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI 
MAAF ZAHIR & BATIN

tag:

Saturday, July 28, 2012

Giveaway Raya untuk Semua dari Atika Aula



ASSALAMUALAIKUM...
tajuk giveaway raya untuk semua..
dikesempatan itu...nak ucap selamat berpuasa buat sahabat2 sekalian...
puase cukup ke?
selamat bertarawikh..dan selamat bertadarus

nak join?sng je..empunye blog  http://atikaahmadiah.blogspot.com mengenakan syarat seperti di bawah:



Mesti ada blog
Rakyat Malaysia dan berada di Malaysia
Lelaki dan perempuan dibenarkan
Umur tiada had

nak tag :


Hadiahnya pula ialah :


1 tudung akel 60' yang bernilai RM 30 setiap satu x 2 pemenang utama.


Blog review selama 2 hari x 5 pemenang


Tarikh tutup giveaway :

9 Ogos 2012 (Khamis)



 والسلام

Balik Kampung - DeHearty

Assalamualaikum...
best nye nak balik kg..^__^
nak jumpe opah...

ooo...balik kampung..ooo balik kampung...hati girang

Free Badge by Kay SBK

Assalamualaikum...
salam ramadhan kareem..
selamat berpuase..
hope i get this...hehe

my details:

 - SOLEHAH -
HITAM + KUNING +PUTIH

Thursday, July 26, 2012

TWO HEART

"If two hearts are meant to be friends,
no matter how long it takes,
 how far they go,
 how tough it seems,
 fate will bring them together to share friendship forever."


(dilarang copy tanpa kebenaran)

perbuatan dan doa


Assalamualaikum..
baru selesai siapkan sahur...
sempat bukak laptop jab...
gara2 mau sharing dgn  sahabat2 sekalian...
selemat membaca..moga ade manfaat buat kite ye ^______^
ok,nak gerak adik ku yg sorg ni utk bersahur..
sahabat blogger pn selamat bersahur ye..




Orang mukmin yang tidur dalam bulan puasa kerana puasa Ramadan, dia membalikkan badannya sambil menyebut Allah! maka kata malaikat kepadanya : Rahimakallah (Allah Mencucuri Rahmat kepada kamu.)

- Apabila dia berdiri maka berdoalah hamparannya - 
(Wahai Tuhanku, kurniakanlah kepadanya hamparan permaidani tebal kepadanya di dalam syurga)

- Apabila memakai pakaian , berdoalah pakaian -
(Wahai Tuhanku, kurniakan kepadanya pakaian syurga)

- Apabila memakai kasut, berdoalah kasut -
 (Wahai Tuhanku, tetapkanlah atas titian Siratul Mustaqim!)

- Apabila memegang timba berdoalah pula timba - 
(Wahai Tuhanku kurniakan kepadanya gelas syurga!)

- Apabila mengambil air sembahyang , berdoalah air itu -
 (Wahai Tuhanku sucikannya daripada segala dosa dan kesalahan!)

- Apabila berdiri sembahyang , berdoalah rumahnya - 
( Wahai Tuhanku cahayakanlah kuburnya dan luaskanlah , lapangkanlah kuburnya! Serta menilik Allah kepadanya , maksudnya : HambaKu berdoa dan Aku menerima! 

(Al-Hadith)

Wednesday, July 25, 2012

..:10 Surah dapat Menghalang daripada 10 ujian Besar Allah:..


Assalamualaikum..

10 Surah dapat Menghalang daripada 10 ujian Besar Allah.

1- Surah Al-Fatihah dapat memadam kemurkaan Allah SWT.

2- Surah Yasin dapat menghilangkan rasa dahaga atau kehausan pada hari Kiamat.

3- Surah Dukhan dapat membantu kita ketika menghadapi ujian Allah SWT pada hari kiamat.

4- Surah Al-Waqiah dapat melindungi kita daripada ditimpa kesusahan atau fakir.

5- Surah Al-Mulk dapat meringankan azab di dalam kubur.

6- Surah Al-Kauthar dapat merelaikan segala perbalahan.

7- Surah Al-Kafirun dapat menghalang kita daripada menjadi kafir ketika menghadapi kematian.

8- Surah Al-Ikhlas dapat melindungi kita daripada menjadi golongan munafiq.

9- Surah Al-Falq dapat menghapuskan perasaan hasad dengki.

10- Surah An-Nas dapat melindungi kita daripada ditimpa penyakit was-was.


Tuesday, July 24, 2012

Segmen: Saya Nak Kad Raya by Fatimah Azzarah


Assalamualaikum...
nak kad raya blh..hehe..
lame dah xdpt kad raya ni...

terasa nak bg pantun ramadhan lah =)

dua tiga kucing berlari,
gelagat si kucing comel sekali,
lailatulqadar jangan lupa dicari,
moga Ramadhan kali ini diberkati.

tag:

Giveaway : Saya Nak Kad Raya



Assalamualaikum...
kali ni nak cune join giveaway dr blog http://misszberceloteh.blogspot.com..
nak join boleh klik pade banner yer...


pantun hari raya saya...


Bila diumum esok nak raya,
Semua kanak-kanak beriye-riye,
Di hari raya semua bergaya,
Jangan lupe tutup aurat ye.



GA Tamat : 02/08/2012, jam 5 petang
cepat2 ye...

tag:

wassalam

Monday, July 23, 2012

待ってたよ!Ramadhan

Assalamualaikum...
nak sharing video nih..agak menarik...
jom sama2 kita hayati...

Ramadhan.
Aku sangat merinduimu.
Aku berharap dapat mencedok segala kebaikan di dalammu.
Sesungguhnya aku insan yang sangat lemah.




ok..sebelum tu dah solat subuh ke...
yg belum solat dulu k
wassalam..

Sweet Lizahanum Ramadhan Giveaway 2012

Assalamualaikum...


SWERT LIZAHANUM adekan RAMADHAN GIVEAWAY 2012 la..jom join kawan2

Syarat-syarat yang  Mudah & Senang :

1).Follower dan bukan follower ( nanti bole follow ) bole turut serta

2).Buat n3 tentang giveaway ini di blog masing2 

3).6 + 3 orang pemenang GA ini dipilih dengan cabutan undi.....

4).akan berakhir 31/7/2012 (12.00 am)..moh le kite

hadiah2 nyer manerik jugak...
antaranya:
-Kitab suci Al-Quran- 3 naskah + 3 (akan ditambah ikut penyertaan yg dtg)
-Yasin Al- Mathurat -6 naskah
-Manzil- -6 naskah
-Doa Harian- 6 naskah
-Penunjuk Al Quran- 3 keping(setiap keping ada 3 btg)

Second GiveAway by Sazalina Zakaria


Assalamualaikum...

alhamdulillah..kali ni cube join second giveaway by sazalina zakaria...


The owner of Share Your Love With Cards blog.
Hope I'll have luck here..Wanna to join..let's go..hehe





The deadline for this giveaway is on 31st July 2012. Winners of this giveaway will be picked randomly. I will be making an announcement on first week of August 2012.

wassalam

Sunday, July 22, 2012

Opah dapat Cicit lagi

Assalamualaikum...
Alhamdulillah baru2 ni sepupu saya selamat melahirkan baby nya...
baby girl lagi tu...
baby ni cicit opah yang ke sebelas dah juga cicit perempuan yang ke dua...
cicit opah 1 sampai 9 sume boy...




..:SEORANG NISA' SEBAGAI PENEMAN UMMINYA:..


CICIT OPAH KE 11


gambar ni diambil dari fb abi baby girl tomey ni...

baby girl selamat dilahirkan pada 19 JULAI 2012...
welcome2..
setiap tahun opah dapat je cicit...tahun ni ade lg tak..tahun depan giliran sape pulak...


Setiap anak yang dilahirkan adalah dalam keadaan fitrah. Anak tersebut tidak membawa sebarang dosa yang diwarisi daripada kedua ibu bapanya. Anak yang baru dilahirkan umpama sehelai kain putih yang menunggu saat dicorakkan oleh orang tuanya. Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Setiap kelahiran (anak kecil) dilahirkan dalam keadaan fitrah.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).


wassalam


Segmen : Jom Blogwalking Di Bulan Ramadhan


jom join segmen ni segmen jom blogwalking dibulan ramadhan


 join sebelum 29 julai 2012 !!!


nak tag 2 yang bertuah iaitu :


wassalam

Giveaway Blog Cik Emma

http://cik-emma.blogspot.com/2012/07/giveaway-blog-cik-emma.html

Giveaway bermula pada 21 Julai 2012 sehingga 8 Ogos 2012 .

Saturday, July 21, 2012

Segmen : Kenangan Ramadhan



Assalamualaikum...
alhamdulillah berpeluang utk join segmen dr blog http://www.fizgraphic.com ...tajuk segmen kali ni agak menarik..SEGMEN RAMADHAN...
mengingatkan tentang ramadhan..teringat time kecik2 dulu..mase umo 6 thn...
saya diajar oleh mak untuk berpuasa...
hanya tuhan yang tahu betapa saya lapar sgt time tu..menggelepar kat dapur..mintak mak nak minum..hehe..
mula2 mak berkeras jugak..suruh tahan..tp saya mase tu tak tahan sgt..akhir nye mak mengalah.. lalu bagi saya minum..lepas tu baru ler saye menyesal..hihi..padahal time tu dah pukul 5ptg dah.. tu lah kisah time mula2 belajar puase..
adik2 tak pulak bermasalah cam saya ni..umo 6 thn tu boleh dah puase penuh..saya ni 1 hari pn susah..hihi
bagaimana pun semua tu kenangan buatku...kenangan yang akan dikenang..
SWEET MEMORIES (^^,)^^,)

NAMA : SOLEHAH
WARNA : #1109ad

cik tehah , cik eiey , cik hazirah  jom join..  (^__^)
semoga berjaya..

wassalam..
dah masok asar..Jom solat


..Ragam puasa ~


Assalamualaikum....
SALAM 1RAMADHAN dari saya...
 the owner of the ❤!bt!sam❤  =)
Selamat berpuase buat semua muslimin muslimat di dunia yg beragama islam

di bawah ni ade sedikit perkongsian yg saya ambil dr laman muka buku... laman yg sgt populur pd tika ini... tak kira tua muda ade je fb kan... yang ni dah di edit sikit..tp maksud nye tetap sama:
jom bace ...hiphiphorey ^__^




pengajaran yg dapat dr perbualan antara HANIF & SAFIYYAH ini :


Seboleh mungkin atau boleh dikatakan wajib bg saudara saudari sekalian yang profile nya di FB,Twitter,Blog dll yang belum menutup aurat akan menutup aurat , awak tutup aurat awak dah selamatkan orang lain dari berbuat dosa, dan awak sendiri terhindar dari dosa..INSYAALLAH


Allahu'Allam..Sekian dulu..
nak dkt masok waktu asar...
jom bersiap (^^,)^^,)






Salam Ramadhan 1433H


RAMADHAN INI
MARI BERPUASA KERANA ALLAH :)


Monday, July 16, 2012







HARGA SEGELAS SUSU


Seorang budak lelaki miskin berjalan dari rumah ke rumah untuk menjaja kerepek yang diusahakan oleh ibunya. Menjelang tengah hari, dia sudah berasa lapar, namun tidak mahu pulang selagi belum habis menjualnya. Bagi menghilangkan rasa lapar, dia berhajat meminta segelas air dari sebuah rumah berdekatan.




“Kakak, boleh berikan saya segelas air?”


Direnung wajah budak yang kelihatan lesu dan sayu itu.


“Tunggu sebentar ya,” Seketika kemudian wanita itu keluar dengan segelas susu di tangannya. Budak itu terus minum tanpa berlengah.


“Berapa ya saya berhutang dengan kakak?” katanya sambil menyeluk saku poketnya.


“Tak perlu bayar.”


“Tetapi saya hanya minta air kosong. Emak saya ajar, jangan ambil apa-apa daripada orang lain tanpa bayaran.”


“Kalau begitu bayarlah dengan ucapan ‘alhamdulillah’ dan terima kasih.”


“Okey, Alhamdulillah. Terima kasih kakak” Budak it uterus beredar kembali menjaja kerepeknya. Entah bagaimana, dia terasa begitu bertenaga dan penatnya hilang. Bukan semata-mata kerana segelas susu itu, malah lebih daripada itu, kerana sifat pemurah wanita itu walaupun tidak dikenalinya.


Beberapa tahun berlalu, wanita tersebut diserang penyakit serius. Dia dirawat di hospital di Bandar tersebut., dengan kelolaan doctor pakar.


Rupa-rupanya doctor pakar yang merawat wanita itu adalah budak lelaki yang pernah diberikan segelas susu kepadanya suatu waktu dulu. Si doctor masih mengenali wajah wanita itu, walaupun sudah berusia.


Doktor muda itu berusaha merawat wanita itu sehingga sembuh. Malah bil hospital pun ditanggungnya. Setelah wanita tersebut sihat sepenuhnya, tiba kepadanya sekeping bil hospital. Di atas bil itu tertulis.


“Bil ini telah dijelaskan dengan segelas susu. Alhamdulillah dan Terima kasih – Dr Muhammad.”






Pengajaran :: 
Walaupun kecil bantuan yang dihulurkan namun disertai dengan ikhlas, impaknya tidak terjangkau oleh imaginasi kita. Hakikatnya bantuan Allah sering ada di mana-mana, dalam pelbagai bentuk dan kadang-kadang disampaikan melalui perantaraan orang yang barada berdekatan kita.


Dari Majalah Solusi Keluaran Isu 41

SIRI AL-QURAN MENDAHULUI SAINS


Al-Quran menerangkan proses kejadian manusia
(di dalam rahim ibu)

Al-Quran dah ceritakan step-by-step tentang kejadian manusia dalam perut ibu, sedangkan manusia pada ketika itu tak tahu apa terjadi dalam perut wanita. Semua kronologi di bawah dibuktikan saintis hanya pada awal 1920an..!! 

1- Fertilization. Persenyawaan antara dua benih. 
2- Embryogenesis, hari ke 3-7. Seketul darah terbentuk, melekat pada dinding uterus, hasil persenyawaan.
3- Embryo, minggu 5. Daging embryo mula terbentuk. Jantung, hati, paru-paru, tunas kaki dan tangan mula terbentuk.
4- Embryo, minggu 8. Tulang-tulang tangan, kaki, dan kepala mula membentuk.
5- Fetus, minggu 20. Otot dan kulit mula terbentuk membaluti tubuh fetus.
6- Fetus, minggu 35-40. Bayi sudah berevolusi dgn sempurna. Diberi deria rasa, dengar, & lihat (mata bertindak balas)

Keith Moore and T. Persaud, The Developing Human: Clinically Oriented Embryology. Philadelphia, PA: Saunders/Elsevier 

Bukti Al-Quran mendahului sains:

Kemudian Kami ciptakan (campuran) air benih itu 
menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta. 
(Surah Al-Mukminun: ayat 14)

Thursday, July 12, 2012

degree sem 4

ASSALAMUALAIKUM..

alhamdulillah bertarikh 12JUN2012...
habis sudah paper utk semester ini...
tapi masih risau menanti result yg bakal keluar...
utk semester 4 ni...
only 4 paper yg ade final exam...
semoga dipermudahkan segala urusanku...



Ya ALLAH Ya Tuhanku,
KAU permudahkanlah segala urusanku…
hanya kepada ENGKAUlah aku berharap…
memohon pertolongan…

ku mohon kekuatan , ketabahan dan kesabaran dari-MU
agar dipermudahkan dalam menghadapi segala urusan sehari-hariku…
Sesungguhnya kepada Engkaulah ku berharap dan memohon pertolongan…
Amiiin Ya Rabbal ‘Alamiiin…